Projekat Osmeh Vojvodine predstavlja jedan od najznačajnijih infrastrukturnih poduhvata u regionu. Brza saobraćajnica će se prostirati na dužini od oko 185 kilometara, povezujući zapadni i istočni deo pokrajine.
Izgradnja ove brze saobraćajnice će značajno unaprediti saobraćajnu infrastrukturu i omogućiti bolju povezanost više opština i gradova. Ukupna površina obuhvata prostornog plana za ovaj projekat iznosi više od 11 hiljada hektara.
Ovaj infrastrukturni poduhvat će ubrzati transport putnika, robe i usluga između zapadnog i istočnog dela, čime će se unaprediti ekonomski razvoj regiona.
Trenutno stanje projekta Osmeh Vojvodine
Trenutno stanje projekta Osmeh Vojvodine pokazuje značajan napredak. Izgradnja brze saobraćajnice od Bačkog Brega do Srpske Crnje počela je krajem 2023. godine.
Početak izgradnje i napredak radova
U toku prošle godine, obavljani su intenzivni pripremni radovi koji su uključivali uklanjanje panjeva, nanošenje peska i postavljanje četiri sloja kamena na trasi. Prema poslednjim informacijama iz avgusta, u toku je probijanje kroz usek trase.
- Izgradnja brze saobraćajnice Osmeh Vojvodine zvanično je započeta krajem 2023. godine u Bačkom Bregu.
- Tokom prethodnog perioda obavljani su intenzivni pripremni radovi.
- Prema poslednjim informacijama iz avgusta, u toku je probijanje kroz usek trase.
Odobrene studije o proceni uticaja na životnu sredinu
Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine dao je zeleno svetlo za nastavak izgradnje odobravanjem studija o proceni uticaja na životnu sredinu za dodatne deonice.
- Za deonice od raskrsnice sa priključkom na industrijsku zonu Kula do administrativne granice sa opštinom Srbobran, potvrđeno je da neće imati negativnih uticaja na životnu sredinu.
- JP Putevi Srbije, kao nosilac projekta, nastavlja sa realizacijom radova u skladu sa planiranom dinamikom.
Detalji trase brze saobraćajnice
Osmeh Vojvodine će biti nova brza saobraćajnica koja će povezati zapadni i istočni deo Vojvodine. Trasa će biti duga oko 185 kilometara i protezaće se od Sombora i Bačkog Brega na zapadu do Kikinde i Srpske Crnje na istoku.
Povezivanje opština duž trase od 185 kilometara
Brza saobraćajnica će povezati teritorije sedam opština: Sombor, Kula, Vrbas, Srbobran, Bečej, Novi Bečej i Srpska Crnja. Put će započeti od graničnog prelaza Bački Breg i nastaviti prema obilaznici oko Sombora. Trasa će prolaziti severno od naselja Sivac, Crvenka, Vrbas i Srbobran.
Tehnički elementi saobraćajnice
Deonica puta pored Vrbasa će prolaziti nedaleko od bolnice u Vinogradima i nastaviti ka putu Vrbas-Srbobran, koji će postati sastavni deo nove saobraćajnice. Postojeći nadvožnjak na autoputu E-75 će biti uključen u trasu nove brze saobraćajnice.
Infrastrukturni objekti na trasi Osmeha Vojvodine
Projekat Osmeh Vojvodine uključuje izgradnju kompleksne infrastrukture duž trase brze saobraćajnice. Ova saobraćajnica će biti projektovana za brzinu od 100 km na sat i obuhvatiće različite vrste infrastrukturnih objekata.
Mostovi, nadvožnjaci i podvožnjaci
Duž trase saobraćajnice biće izgrađeno ukupno 46 mostova različitih dimenzija, koji će omogućiti prelazak preko reka, kanala i drugih prepreka. Projekat uključuje izgradnju 34 nadvožnjaka i 5 podvožnjaka, koji će osigurati nesmetano odvijanje saobraćaja na ukrštanjima sa postojećim putevima.
Za odvodnjavanje i prelazak preko manjih vodotokova predviđena je izgradnja 35 propusta duž cele trase. Posebno značajan infrastrukturni objekat biće most preko reke Tise, koji će povezati deonice u opštinama Bečej i Novi Bečej.
Petlje i kružne raskrsnice
Na trasi brze saobraćajnice planirana je izgradnja 12 petlji koje će se nalaziti kod Sombora, Kljajićeva, Sivca, Crvenke, Kule, Vrbasa (četiri petlje), Srbobrana Sever, Turije i Kikinde Istok. Pored petlji, projektom je predviđena izgradnja 13 površinskih kružnih raskrsnica, koje će omogućiti bezbedno uključivanje i isključivanje sa brze saobraćajnice.
| Infrastrukturni objekat | Broj | Opis |
|---|---|---|
| Mostovi | 46 | Preko reka i kanala |
| Nadvožnjaci | 34 | Preko postojećih puteva |
| Podvožnjaci | 5 | Ispod postojećih puteva |
| Propusti | 35 | Za odvodnjavanje i manje vodotoke |
| Petlje | 12 | Za uključivanje i isključivanje sa saobraćajnice |
| Kružne raskrsnice | 13 | Za bezbedno uključivanje i isključivanje |
Ekonomski i saobraćajni značaj projekta
Brza saobraćajnica ‘Osmeh Vojvodine’ će revolucionirati putovanje i transport robe u regionu. Ova saobraćajnica će biti ključni faktor za ekonomski razvoj povezujući važne privredne centre.
Skraćenje vremena putovanja između gradova
Nakon završetka projekta, putovanje od Novog Sada do Sombora će biti skraćeno na oko sat vremena, umesto dosadašnjih više od sat i po. Put do Kikinde će takođe biti brži za oko dvadesetak minuta.
- Putovanje od Novog Sada do Sombora će biti znatno brže.
- Saobraćajnica će olakšati put do Kikinde preko Srbobrana.
Uticaj na privredni razvoj regiona
Izgradnja brze saobraćajnice će imati pozitivan uticaj na privredu regiona. Već su vidljivi pozitivni efekti na području Sombora gde su novoizgrađeni putevi poput Stapar-Sivac i Bački Monoštor-Kupusina.
„Ova saobraćajnica će biti najbrža veza rumunskim građanima koji žele da idu prema zapadnoj Evropi,“ rekao je Vesić na TV Prva.
Industrijska zona u Somboru je već popunjena zahvaljujući novim putevima. Završetak brze saobraćajnice će otvoriti mogućnosti za razvoj somborskog aerodroma.
Zaključak: Budućnost projekta i očekivani rokovi završetka
JP Putevi Srbije intenzivno rade na realizaciji projekta Osmeh Vojvodine. Prema najavama nadležnih, prva deonica od Bačkog Brega do Kljajićeva trebalo bi da bude završena do kraja 2026. godine.
Radovi su u toku na više lokacija duž trase brze saobraćajnice, uključujući pripremne radove i arheološka iskopavanja. Paralelno sa izgradnjom brze saobraćajnice, realizuju se i drugi infrastrukturni projekti u regionu.
Očekuje se da će završetak projekta Osmeh Vojvodine, dužine 185 kilometara, imati dugoročan pozitivan uticaj na ekonomski razvoj regiona i unapređenje saobraćajne povezanosti Vojvodine sve do Srpske Crnje.

