На подручју АП Војводине годишње генерише 572.589 тона комуналног отпада. Према морфолошком саставу, органски отпад (баштенски отпад и остали биоразградиви отпад) заузима 40% у укупној маси комуналног отпада. Укупни отпад од пластике чини 12,1%, док укупна количина папира и картона износи 13%, затим следе стакло (4,1%), текстил (2,8%) и метал (5,2%). Постојеће депоније су у већој или мањој мери неуређене, а комунални отпад се најчешће одлаже директно на депонију на неконтролисан начин, без сабијања или прекривања, односно без уважавања санитарно-хигијенских услова, који су прописани за ову намену.
На територији АП Војводине предвиђено је успостављање девет регионалних центара за управљање комуналним чврстим отпадом (Сремска Митровица, Панчево, Инђија, Кикинда, Суботица, Зрењанин, Нови Сад, Сомбор и Вршац). На нивоу дефинисаних региона успоставиће се сви или само неки од садржаја, у зависности од показатеља, а у складу са економском оправданошћу, и то: санитарне касете, постројења за сепарацију рециклабилног отпада, постројења за компостирање, постројења за третман отпада и где је неопходно трансфер станице за претовар отпада ради даљег транспорта на депонију. На територији АП Војводине су у функцији следеће регионалне санитарне депоније – Суботица, Кикинда, Сремска Митровица и Панчево. Регионална санитарна депонија у Инђији је тренутно у изградњи. Планирано је санирање и затварање постојећих депонија/сметлишта, јер је њихов капацитет у већини општина већ попуњен, а већина не задовољава ни минимум техничких стандарда. На територији АП Војводине регистровано је преко 410 већих дивљих депонија, док је број малих (по површини) и расутих дивљих депонија много већи. Поједини градови и општине у АП Војводини већ дужи низ година раде на успостављању рециклаже и постоји значајна приватна иницијатива за рециклажу појединих токова отпада.
У складу Законом о управљању отпадом, јединица локалне самоуправе дужна је да изврши евиденцију дивљих депонија и постојећих несанитарних депонија- сметлишта на својој територији и да обезбеди њихово уклањање и санацију. Уколико буду испуњени сви услови за финансирање развоја инфраструктуре, до краја 2034. године биће успостављене све санитарне депоније. Затварање и рекултивација свих несанитарних депонија биће извршена након пуштања у рад нових регионалних санитарних депонија.
На основу Катастра контаминираних локација који води Агенција за заштиту животне средине, за све локације које су потенцијално контаминиране и које представљају ризик по животну средину, постоји хитна потреба за санацијом и ремедијацијом. Реализација ове мере подразумева израду техничке документације и реализацију пројеката санације и ремедијације. Такође, подразумева и пројекте ремедијације локација са историјским опасним отпадом.
Претпоставке за одрживо управљање отпадом су улагања у развој инфраструктуре за управљање отпадом и примена одговарајућих прописа и мера. У том смислу потребно је континуирано унапређивати одрживост система управљања отпадом са циљем прелаза са линеарног модела на модел циркуларне економије, што је у складу и са новим изменама Директива ЕУ у области управљања отпадом. Примена мера за смањење количине отпада који се одлаже на депоније, нпр. смањење биоразградивог отпада, повећање степена рециклаже, доприноси уједно смањењу притисака на простор везано за складиштење и одлагање отпада.
Управљање отпадом потребно је у свим сегментима спроводити на такав начин да се не доводи у опасност здравље људи и да не буде штетних утицаја на животну средину. Код одређивања услова за смештај у простору и код избора локација потребно је размотрити однос према насељима на која могу имати утицај (удаљеност, утицај на микроклиму, успостава визуелних баријера) и уклапање у пејзаж. При одређивању локација постројења за управљање отпадом треба испитати могућности коришћења већ деградираног простора, односно могућности реконструкције постојећих одлагалишта где је то могуће и дати приоритет таквим решењима у поређењу са заузимањем нових површина.
Потребно је успостављање система за прикупљање отпада са две одвојене „линије“ - једном за мешани отпад и другом за рециклабилан отпад, који би покривао целокупно становништво. Планирано је постепено унапређење овог система, повећањем обима одвојеног сакупљања материјала за рециклажу. Секундарно раздвајање отпада ће бити омогућено постојањем регионалних центара за управљање отпадом са линијама за секундарно одвајање рециклабилног отпада и одвојено сакупљање биоотпада. До краја 2029. године, Република Србија треба да успостави одвојено сакупљање за папир, метал, пластику, стакло и текстил. Тежиће се успостављању мреже центара за сакупљање отпада у целој земљи, у зависности од густине насељености. Ти центри ће се користити као „рециклажна дворишта”, где ће грађани доносити отпад који се не сме одлагати у посуде за отпад из домаћинстава, укључујући нпр. кабасти отпад (стари намештај и сл.), посебне врсте отпада, зелени отпад, опасан отпад из домаћинстава, отпад од електричне и електронске опреме, батерије, отпадно уље и слично.
Циљана вредност је повећање стопе рециклаже отпада из домаћинстава на укупних 25% по маси до 2025. године и 35% до 2030. године, а коначни циљ је 50% до краја 2039. и 65% до краја 2054. До 2025. године припрема за поновну употребу и рециклажу комуналног отпада повећаће се на минимално 55% по тежини, а до 2030. године на 60% по тежини.
Потребно је успоставити одвојено сакупљање биоразградивог отпада и изградити потребну инфраструктуру, укључујући и регионе који раде по моделу јавно-приватног партнерства. Циљана вредност је смањење одлагања биоразградивог отпада на депоније до 2028. године, на 75% укупне количине биоразградивог отпада створеног 2008. године, односно 50% до краја 2032. године и коначно на 35% до краја 2039. године.
Смањење одлагања комуналног отпада на депоније на највише 10% до краја 2049. године, биће осигурана економским мерама за спречавање и смањење генерисања отпада, високим степеном примарне сепарације и третмана отпада, кућним компостирањем и стабилизацијом преостале фракције биоразградивог отпада.
Компостирање је планирано као најприуштивија опција за третман биоразградивог отпада. Планирано је одвојено сакупљање и изградња једне локације по општини за компостирање зеленог отпада на отвореном. Овај модел би се проширио на РДФ/биолошки третман у регионима Новог Сада и Суботице.
Активности у оквиру ове мере подразумевају: формирање међуопштинских споразума о заједничком управљању отпадом у регионима који немају споразум; успостављање локалних и регионалне институције за управљање отпадом са одговарајућим капацитетима; доношење регионалних и локалних планова управљања отпадом; подизање свести јавности о потреби и условима за изградњу регионалних центара за управљање отпадом. Тамо где је то економски одрживо, могу се уводити трансфер станице у циљу смањења трошкова превоза и, у неким случајевима, броја возила која пролазе кроз насељено место. Преостали отпад ће бити одлаган на регионалне санитарне депоније изграђене према захтевима из Директиве о депонијама. До 2030. године планира се отварање регионалних центара у Новом Саду, Инђији, Сомбору, Панчево, Зрењанину и Вршцу.
Предвиђено је да се опасан отпад из центара за сакупљање опасног отпада из домаћинстава, из продавница (повраћај специфичног опасног отпада из домаћинстава) и разних предузећа (опасан индустријски отпад), превози у складишта из којих се даље отпрема у постројења за третман опасног отпада, или се извози.
Реализација ове мере допринеће следећим циљевима и подциљевима одрживог развоја Агенде 2030: циљ 12 (подциљ 12.2, 12.3, 12.4, 12.5, 12.8), циљ 8 (подциљ 8.4), циљ 9 (подциљ 9.4).